Toimintakertomus 2018

TOIMINTAKERTOMUS KAUDELTA 1.1.2018-31.12.2018

SuPerin Vantaan ao ry 810

Ammattiosastomme jäsenistö on hyvin laaja ja monia ammatteja sisältävä. Siihen kuuluu suurimpana ryhmänä lähihoitajat, joita SuPerin tilastojen mukaan oli 626. Myös perushoitajien osuus on suuri. Muita nimikkeitä mainittiin mm. asumisavustaja, asuntolaohjaaja, hammashoitaja, henkilökohtainen avustaja, koulunkäyntiohjaaja, lastenohjaaja, osastosihteeri, sairaanhoitaja, ensihoitaja jne. Yhteensä jäseniä oli katsauksessa 1236.

Ammattiosaston toiminta oli vilkasta ja osittain sen toiminta kulki perinteiksi tulleita toimintamalleja noudattaen. Kuitenkin myös uusia ideoita pantiin käytäntöön ja monia asioita pystyttiin korjaamaan tarkoituksenmukaiseksi  koko laajan jäsenistön etuja ajatellen. Luottamusmiesvaalien tuloksena edunvalvonta  on Vantaan kaupungin alueella kattavaa ja myös jäsenistölle suunnattu virkistystoiminta innostavaa. Varsinkin nuoriin jäseniin panostettiin kuluneella kaudella paljon.

Hallitus- ja kokoustoiminta

Hallitus kokoontui vuoden 2018 aikana seitsemän kertaa ja käytti kokouspaikkanaan Tikkurilan terveysaseman taukohuonetta. Keväällä kokouksia oli neljä ja syksyllä kolme. Näiden lisäksi järjestettiin ravintola Zillassa Tikkurilassa sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset. Syyskokouksessa vieraili SuPerin hallinnosta Anne Kisonen, joka antoi monia hyviä vinkkejä toimintaan. Hallituksen kokouksiin kutsuttiin varsinaiset ja varajäsenet. Puheenjohtajana toimi pitkäaikainen puheenjohtaja Tuija Kirves, joka joulukuussa erosi tehtävästä henkilökohtaisista syistä. Tämän jälkeen puheenjohtajana toimi varapuheenjohtaja Mitri Siltalahti. Nimetyissä tehtävissä toimi Ilpo Kauppila sihteerinä, Irmeli Partanen taloudenhoitajana, Pirjo Salomaa virkistystoimen järjestäjänä, Sari Kontio tiedottajana, Mari Piikkilä opiskelija-asioista vastaavana sekä webmasterina sekä. Varsinaisena jäsenenä oli vielä Sari Mytty.  Varajäseninä toimivat Kristiina Leppikorpi, jonka vastuulla olivat nuorisoasiat, Jessica Holmberg-Laine, Sari Kankkunen, Eija Monthan, Päivi Niva ja Maaret Räty. Pöytäkirjat lähetettiin myös toiminnan tarkastajaksi valitulle Minna Kiikerille, kuten myös toimintasuunnitelmat ja toimintakertomukset. Kaikki kokouksemme olivat päätösvaltaisia.

Kokouksen kulku noudatteli vakiintunutta käytäntöä, jossa kokouksen laillisuuden ja päästövaltaisuuden toteamisen jälkeen puheenjohtaja esitteli saapuneet puheenjohtajakirjeet ja toi terveisiä tilaisuuksista, joihin hän oli osallistunut kuten puheenjohtajapäiviltä. Tämän jälkeen pääluottamusmies esitteli edunvalvonnan ajankohtaiset asiat ja vireillä olevat muutokset ja sitten oli puheenvuoro nuorisotoiminnalla, virkistystoiminnalla ja taloudella. Kokouksen lopuksi otettiin esiin jäsenistön viestit ja muut mahdolliset asiat, joita hallituksen jäsenet esittivät.

Ammatillinen edunvalvonta

Luottamusmiesvaalien tuloksena Vantaan kaupungin alueella on SuPerin luottamusmiehiä kolme. Pääluottamusmiehenä on Mitri Siltalahti ja luottamusmiehenä varhaiskasvatuksessa Heidi Kuusisto, sairaalapalveluissa Sari Mytty ja perhepalveluissa Jenni Vihunen. Pääluottamusmiehen johdolla käytiin YT-neuvotteluja useista kaupungin uudistuksista, työnimikkeistä ja organisaatioiden yhdistymisistä ja muista muutostilanteista. Muita sopimusasioita käsiteltiin laajasti. Aiheita olivat mm. lastenhoitajien koulutusohjelma, mobiilipalkka, epäpätevyysalennus palkkauksessa, ennalta suunnitellut pitkät työvuorot ja organisaatiorakenteen muutos Vantaalla eli ns. Uusi Vantaa vain joitakin laajasta ainejoukosta poimittuna. Hallituksen jäsenet toivat kokouksiin myös omien työpisteittensä ajankohtaisia asioita.

Tiedotustoimintaan kiinnitettiin runsaasti huomiota. Tiedottamisen kipukohtia olivat vanhentuneet tiedot usein vaihtuvista yhteyshenkilöistä, työntekijöiden liikkuvuus ja tiedottamisen laajuus. Tiedottamiseen otettiin käyttöön FaceBook-sivustot, joiden avulla saavutetaan useimpia jäseniä ja joiden kautta tiedon oletetaan kulkeutuvat työpaikoille. Hallituksen jäsenten välille suunniteltiin instagram-sivua, jonka toteutus jäi seuraavalle toimintavuodelle. Myös uusien jäsensivujen aktiiviosion sähköpostimahdollisuutta hyödynnettiin. Tiedotuksessa yleisölle on kerrottu mm. jatkuvasti kasvaneista paikallisista eduista.

Nuoret jäsenet ja opiskelijat ovat kuluneella kaudella saaneet runsaasti huomiota ammattiosastomme toiminnassa. Yhteistyössä muiden ammattiosastojen kanssa – lähinnä Helsingin – on nuorille suunnattu virkistystoimintaa ja aktiviteettejä. Oppilaitoksissa on vierailtu ja uutta jäsenistöä on innostettu näkyvästi.

Jäsenistölle suunnattiin keväällä teatteriesitys ”Kaikki Mieheni”, johon varattiin 30 lippua. Kaikki eivät menneet kaupan. Sen sijaan syksyllä järjestetty joulujuhla, johon kuului ruokailu ravintola Sävelessä ja Helsingin Kaupunginteatterin musikaali ”Kingy Boots” toi mukanaan runsaasti kiitosta osallistujilta. Lippuja oli varattu 35 ja kaikki menivät. Virkistystoiminta kaipaa edelleen jäsenistöltä ehdotuksia ja ideoita.

Aloitteet

Ammattiosastomme oli mukana pääkaupunkiseudun muiden ao:n kanssa aloitteessa mahdollistaa majoittuminen SuPerin tilaisuuksien ajan lähelle tilaisuuden pitopaikkaa. Toinen aloite, jossa oltiin mukana usean muun ao:n kanssa  oli nuorten toimintarahan osittaisesta muuttamisesta alueelliseksi rahastoksi.

Muistamiset

Perinteisesti ammattiosasto muisti 50-vuotta täyttäviä jäseniään kakkulapio-lahjalla. Perinteen tilalle on suunniteltu uudistuksia, koska muistamismuoto on muuttunut taloudellisesti kalliiksi ja hankalaksi järjestää.

Ammattiosaston toiminta lepää kokonaan liiton jäsenmaksupalautteen varassa. Virkistystoimen osalta jäsenillä on osallistumismaksu, joka kattaa alle puolet osallistumisen hinnasta. Vuosittain ammattiosasto jakaa 100 euroa hyväntekeväisyyteen, joka kuluneella kaudella osoitettiin nänäpäivätempaukseen.

Loppulause

Ammattiosaston järjestämä kevätkokous hyväksyi luonnoksen toimintakertomukseksi.