Toimintakertomus 2021

Vantaan Superin ao 810 ry

TOIMINTAKERTOMUS KAUDELTA 1.1.2021 – 31.12.2021

Vuosi 2021 oli ammattiosaston toiminnassa uudelleen organisoitumisen vuosi. Hallitus uudistui ja aikaisempaan toimintaan verrattuna tulosta tehtiin uusilla toimintatavoilla, päättäväisesti ja tulevaisuuteen luottaen. Koronaepidemia ei kuitenkaan hellittänyt otettaan kuluneenakaan vuotena, joten soveltamista ja erilaisia toimintatapoja jatkettiin. Ammattiosaston toimintakulttuuri otti selvästi energisen askeleen kohti digiaikaa unohtamatta suoran kontaktin merkitystä.

Hallitus- ja kokoustoiminta

Vuoden 2021 aikana hallitus kokoontui kymmenen kertaa ja niiden lisäksi pidettiin sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset. Kevätkokous oli 29.4. ja syyskokous 28.10. Kevätkokous pidettiin etänä , mutta syyskokous järjestettiin näyttävämmin ja fyysisesti. Jäsenistöä tulikin paikalle kiitettävästi. Syyskokouksessa valittiin uusi hallituskokoonpano ja järjestäytymiskokouksessa jaettiin vastuualueet ja päätettiin nimenkirjoitusoikeuksista. Toiminnantarkastajana monta vuotta toiminut Minna Kiikeri ei enää halunnut jatkaa, joten kuluvana kautena hänen tilalleen etsitään uusi toimija. Mari Piikkilä lopetti OPO-tehtävät. Hallitusta täydenettiin pian järjestäytymiskokouksen jälkeen kahdella varajäsenellä.

Hallituksessa oli yhdeksän varsinaista jäsentä ja kuusi varajäsentä:

puheenjohtaja Kristina Ylönen, nimenkirjoitusoikeus

varapuheenjohtaja Mitri Siltalahti, nimenkirjoitusoikeus

sihteeri Ilpo Kauppila, nimenkirjoitusoikeus

taloudenhoitaja Maaret Räty, nimenkirjoitusoikeus

jäsenrekisterin hoitaja, web-master Mari Piikkilä

virkistystoimintavastaava Pirjo Salomaa

virkistystoimintavastaava Sari Kankkunen

varajäsen Tia Vidgren

varajäsen Sari Mytty

varajäsen Sari Kontio

varajäsen Laura Hiltunen

varajäsen Anu Kuusik

varajäsen Jenni Vihunen

Hallituksen kokouksiin sai osallistua kaikki varsinaiset – ja varajäsenet. Vierailijoita ei koronatilanteen vuoksi kokouksiin kutsuttu.

Jäsenistö

Ammattiosastoomme kuului vuoden 2021 lopussa 1336 jäsentä. Jäsenmäärän kehitys on siis loivasti nouseva. Luku pitää sisällään kaikki jäsenlajit. Ammattiosastomme kokoluokka on suuri ja liikkuvuutta paljon, joten varsinainen jäsenmäärä saattaa päällekkäisyyksien vuoksi heittää muutamalla jäsenellä.

Ammatillinen ja sopimusedunvalvonta

Hallitusta informoitiin kiitettävästi sopimusedunvalvontaan kuuluvilla asioilla pääluottamusmiehen johdolla. Pääluottamusmies oli valittu myös sotealueen väliaikaiseen valmistelualimeen, joten ajantasainen tieto saavutti hallituksen lähes reaaliajassa. Edunvalvonnassa alkuvuodesta puhuttivat mm. järjestelyvaraerästä neuvottelut sekä lomarahan vaihtamisesta sopiminen. Samoin paikallinen virka- ja työehtosopimus Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksen ennalta suunnitelluista joustavista työajoista puhutti ja siihen tehtyjä muutoksia seurattiin.

Paikallisia sopimuksia kuten ”joutuisa ruokailu yleistyöajassa” ja ”ensihoitajien kokonaispalkkaus” olivat seurannassa. Muita aiheita olivat eräiden ryhmäperhepäiväkotien mahdollinen lakkauttaminen, lääkelupaprosessin muutokset, muutokset hoitotarvikejakelussa sekä ns. tähtivuorot, jotka edellyttävät varallaoloa. Esillä oli niin ikään hälytys- ja vuoronvaihtokorvaus-asia.

Kuntasektorilla pidettiin toimintavuonna luottamusmiesvaalit ja kaupungin työsuojeluvaalit. Varhaiskasvatuksen varaluottamusmieheksi valittiin Leena Rantola ja Korson vanhustenkeskukseen varsinaiseksi luottamusmieheksi Ville Myllymäki.

Puheenjohtajan puheenvuoro

Kokouksen toinen painoarvoltaan laaja osuus on ollut puheenjohtajan esittämien asioiden käsittely. Puheenjohtaja on mm. esitellyt koulutukset ja erilaiset tapaamiset, joihin on valittu osallistujat. Tilaisuuksia ovat olleet mm. aktiivi-illat, supernuorten tapaamiset, after-work-tilaisuudet ja puheenjohtajapäivät. Kunkin tilaisuuteen osallistujan asiana on ollut referoida tilaisuuden sisällöstä kokoukselle.

Toimintavuoden aikana oli käynnissä Superin jäsenhankintakilpailu. Vantaan ao tuli kilpailussa toiseksi. Kunta8-koulutukset pidettiin Teamsilla, tosin pääasiassa vasta vuoden 2022 puolella.

Aina kun tiedotettavaa jäsenistölle ilmaantuu, laatii sihteeri hallituksen kokouksessa käsitellyistä asioista yhteenvedon. Puheenjohtaja on lähettänyt tämän jäsenkirjeenä tunnetun tuotoksen jäsenillemme sähköposteihin. Muuten tiedottaminen on tapahtunut tiedottamisen luonteen ja vastaanottajan statuksen mukaan tarkoituksenmukaisella tavalla.

Toiminta on ollut tavallaan tauolla, koska oppilaitokset eivät ole halunneet tiloihinsa vierailijoita.

Virkirstystoiminta on muuttanut korona-aikana muotoaan. Jäsenistöä on kannustettu mm. muistamalla heitä herkkukasseilla ja jakamalla toiminnan ja työn kannalta tarkoituksenmukaista tavaraa. Toimipaikat, joihin tavaraa on annettu on muistissa ja seuraavan kerran tavaraa saavat eri toimipisteet. Toiveena luonnolliseti olisi jonkun fyysisen toiminnan jäjestäminen.

Sosiaalinen toiminta

50-vuotta täyttäneitä muistetaan onnittelukortilla. Kotihoidon jäsenilta järjestettiin, mutta Vantaalta oli vain kaksi osanottajaa.

Pääsääntöinen toiminnan rahoituslähde on ollut liiton jäsenmaksupalautus. Maksullista virkistystoimintaa järjestettäessä on kerätty omavastuuosuus osallistujilta, joka on tuloutettu ammattiosastolle ja käytetty ko. toiminnan rahoittamiseen. Jäsenmaksua ammattiosasto ei peri.

Ammattiosasto on siirtynyt yksityisen kirjanpitofirman asiakkaaksi, kuten Super on suositellut. Ammattiosaston taloudenhoitajan ei siis tarvitse enää tehdä tilinpäätöstä eikä hoitaa ulosmaksuja.

Loppulause

Ammattiosaston hallitus jättää vuosikertomuksen kevätkokoukselle hyväksyttäväksi.