Toimintasuunnitelma kaudelle 01.01.2020 – 31.12.2020

TOIMINTASUUNNITELMA KAUDELLE 01.01.2020 – 31.12.2020

SuPerin Vantaan ao ry 810

Vuonna 2020 Vantaan ammattiosaston tärkein tehtävä tulee olemaan perustehtävän toteuttaminen eli paikallinen edunvalvonta ja jäsenistön etujen ajaminen. Jäsenistöä pyritään kasvattamaan ja ammattiosaston näkyvyyttä parantamaan. Samalla pyritään vaikuttamaan positiivisesti SuPerin imagoon. Vaalivuoden haasteet tulevat näkymään myös toiminnassa ja edelleen korostetaan yhdysjäsenten ja OPOjen tärkeyttä.

Hallitustoiminta

Hallituksen jäsenet ovat eri puolilla Vantaata toimivia sote-alan ammattilaisia ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen saaneita. Hallitustyöskentely on jaettu vastuualueisiin, jolloin lähes jokaisella hallituksen jäsenellä on jokin tärkeä osa-alue hoidettavanaan. Tällaisia osa-alueita ovat puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja sihteerin lisäksi mm. virkistystoiminta, nuorten asiat, OPO-asiat, jäsenrekisteriasiat ja muistamiset sekä web-master. Hallituksessa on varsinaisia jäseniä yhdeksän ja varajäseniä neljä.

Hallitus kokoontunee kolme tai neljä kertaa sekä kevät- että syyskaudella ja lisäksi pidetään sääntömääräiset syys- ja kevätkokoukset Pääsääntönä on ollut, että hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa lukuun ottamatta kesä- ja heinäkuuta. Hallituksen kokouksissa ovat mukana hallituksen varsinaiset- ja varajäsenet sekä pääluottamusmies. Kiinnostusta hallitustyötä kohtaan pyritään herättämään jäsenistössä sallimalla heidän vierailla myös hallituksen kokouksissa ilman puhe- tai äänivaltaa.

Kokouspaikkana toimii pääsääntöisesti Tikkurilan terveysaseman toisen kerroksen kabinetti niin kauan kuin ammattiosastolla on lupa sitä käyttää. Kevät- ja syyskokoukset pidetään jossain alueella sijaitsevassa sopivan kokoisessa tilassa.

Jäsenhankinta

Jäsenhankintaa edistetään jatkuvasti useilla eri tavoilla. Varsinkin hallituksen omat jäsenet mainostavat työyhteisössään ja laajemminkin SuPerin toimintaa ja korostavat sen hyötyjä jäsenilleen ja joukkovoiman tärkeyttä valtakunnan tasolla. Kerrotaan mm. paikallisista jäseneduista ja SuPerin toiminnasta. Erityisen huomion kohteena ja toimintalinjana tulevalla kaudella on ammattiosaston näkyvyyden ja kuuluvuuden parantaminen. Ammattiosastosta tulee kehittää aktiivinen toimija, joka näkyy ja kuuluu työpaikoilla, luo toimintamahdollisuuksia ja herättää kiinnostusta jäsenissä ja luo positiivisen perustan uusien jäsenien hankinnalle. Apuna käytetään tehokkaasti OPOja ja yhdysjäseniä. Tiedottamista on tehostettava siten, että uutiset toiminnasta saavuttavat jokaisen jäsenen. Jäsenten yhteystietojen päivittämistä mainostetaan työpaikoilla.

Kansallista lähihoitajapäivää vietetään 27.1.2020. Tapahtumaa tullaan hyödyntämään ammattiosaston näkökulmasta mahdollisimman hyvin. Keväällä tulevat mahdolliset tukitoimet sopimusneuvotteluissa ja vaalipiirikokous on 29.2.2020.

Ammatillinen ja sopimusedunvalvonta

Edunvalvontaa suoritamme pääluottamusmiehen johdolla SuPerin periaatteiden mukaisesti. Luottamusmiehet huolehtivat paikallisesta edunvalvonnasta. Heitä on seuraavallakin kaudella varhaiskasvatuksessa, sairaalapalveluissa sekä perhepalveluissa. Tarpeen mukaan luottamusmiesverkostoa voidaan kehittää. Ammattiosasto käsittelee työpaikkakohtaisia ongelmia, ottaa kantaa ja pyrkii sovittelemaan.

Palkka- ym. paikallisneuvotteluissa jäsenistöä edustaa pääluottamusmies. Hän esittelee neuvottelutuloksen ao:n hallitukselle ja hallitus päättää sopimuksen hyväksymisestä. Työelämää ja sopimusjärjestelmää säätelevää lainsäädäntöä seurataan tarkasti. Toiminnassa kiinnitetään huomiota SuPerin yleisten toimintalinjausten toteutumiseen.

Suhdetoiminta

Pyrimme edelleenkin lähettämään edustajan erilaisiin tilaisuuksiin, joissa on mahdollista solmia toimintaamme edistäviä henkilösuhteita. Tällaisia tilaisuuksia ovat muun muassa jäsenillat ja STTK:n alue- ja paikallistoimikuntien järjestämät tapaamiset. SuPerin hallinto ja toimielimet ja niiden antama tuki tulee tehdä tutuksi hallituksen kaikille jäsenille, jotta voisimme ammattiosastossa saada kaiken sen tarjoaman hyödyn ja tuen, jota sieltä on tarjolla. Luottamukselliset suhteet työnantajaan ovat myös ensiarvoisen tärkeitä asioiden sujumisen ja tiedon liikkuvuuden kannalta. Tässä auttavat henkilökohtaiset tapaamiset kaupungin päättäviin elimiin. Helsingin sosiaalitoimen ammattiosaston kanssa on tehty yhteistyötä ja se jatkuu edelleen.

Koulutustoiminta

Ammattiliiton koulutusmahdollisuuksista tiedotetaan aktiivisesti niin hallituksen kokouksissa kuin työpaikoilla. Jäsenistöä aktivoidaan hyödyntämään liiton nettisivuja ja etsimään sieltä tietoa ja varsinkin seuraamaan aktiivisesti koulutusmahdollisuuksia. Ammatillisten koulutusten tiedottamiseen pyritään samaan myös työnantajan tuki ja panos. Hallituksen jäsenille järjestetään ehkä koulutustilaisuus jossakin sopivassa ajankohdassa.

Hallituksen yksi jäsen toimii tiedotussihteerinä, joka on yhteydessä työpaikoilla toimiviin yhdyshenkilöihin lähinnä sähköisesti. Kevät- ja syyskokouksista ilmoitetaan työpaikkojen ilmoitustauluilla sekä Vantaan Sanomissa vähintään kaksi viikkoa ennen kokousta. Myös Super-lehden ilmaista ”tiedotteita”-sivua voidaan hyödyntää. Näitä kanavia voidaan käyttää myös muiden yhteisten tilaisuuksien tiedottamiseen. Lisäksi aktiivihenkilöt kutsuvat työpaikoilla väkeä henkilökohtaisesti. Hallituksen kokouksiin kutsun lähettää ammattiosaston sihteeri sähköpostitse. Kokouksen päätöksistä julkaistaan mahdollisesti tiedotteita ammattiosaston nettisivuilla, jolloin niihin pääsee tutustumaan ammattiosaston koko jäsenistö.

Kuluneella kaudella on perustettu ammattiosaston oma Facebook-ryhmä, jonka kautta jäseniä tiedotetaan tehokkaasti. Lisäksi meillä on Instagram-sivut. Sähköisten kanavien osoitteet tullaan jakamaan työpaikkojen ilmoitustauluille.

Työpaikkojen nuorisoa informoidaan SuPerin tarjoamista mahdollisuuksista monenlaiseen aktiiviseen toimintaan henkilökohtaisesti. Heitä kannustetaan liittymään mukaan sekä osallistumaan erityisesti SuPerin nuoriso-osaston toimintaan. Super-Opot tekevät tulevallakin kaudella ansiokasta työtään oppilaitoksissa ja voivat käyttää budjetoitua osuuttaan eri hankkeisiin. Tarkoitus olisi saada nuoria jäseniä mukaan myös kaikille jäsenille tarkoitettuihin tilaisuuksiin ja virkistystoiminnan järjestämiin tapahtumiin.

Sosiaalinen toiminta

Ammattiosasto muistaa 50-vuotta täyttäviä jäseniään onnittelukortilla. Järjestelmää hoitaa jäsenrekisterinpitäjä. Tapauskohtaisesti muistetaan muita henkilöitä kukkasin.

Virkistystoiminnasta vastaava hallituksen jäsen on suunnitellut tulevalle kaudelle ohjelmaa, johon jäsenistöä kutsutaan osallistumaan. Hän ottaa mielellään vastaan myös ideoita uusista virkistystoiminnan mahdollisuuksista.

Ammattiosaston talous koostuu liitolta tulevista jäsenmaksupalautuksista sekä erilaisten jäsenistölle suunnattujen tapahtumien osallistujilta kerättäviltä omavastuuosuuksista. Jäsenmaksupalautukset kuluvat hallituksen työskentelyyn, jäsenkokouksiin, virkistystoimintaan, tiedottamiseen ja muistamisiin, toimistokuluihin ja edunvalvontaan. Sata euroa varataan johonkin kotimaiseen tai ulkomaiseen lasten hyväksi tehtävään avustustyöhön lahjoituksena. Myös koulutusta järjestetään.